مبانی فلسفی اصلاح دینی از دیدگاه پل تیلیش

نویسندگان

حسین نوروزی

چکیده

پل تیلیش بی تردید یکی از متکلمان تاثیرگذار قرن بیستم به شمار می رود. دغدغۀ اصلی وی آن بود که بین دین و فرهنگ معاصر آشتی برقرار کند. به باور وی دین باید با فرهنگ عصر همبستگی داشته باشد. این همبستگی از طریق پرسش و پاسخ صورت می پذیرد. فرهنگ معاصر، سؤال های بنیادین عصری را به آستانۀ دین عرضه می دارد و دین در قالب نمادهای اصیل خود به سؤالات پاسخ می دهد. شرط اصلی پاسخگویی دین آن است که مقوله های مهم دین بازخوانی شوند. زبان کاملاً سنتی نمی تواند به سؤالات جدید پاسخ دهد. لذا روش سنتی کارل بارت(barth karl. متکلم سویسی 1986-1886 ) از پاسخگویی به مسائل جدید ناتوان است. در مقابل روش کاملاً اسطوره زدایانه و علم گرایانۀ رودلف بولتمان(rudelf butman ، متکلم آلمانی 1976-1884 ) نیز رضایت بخش نیست. زیرا دین را از محتوای اصیل و غنی خود تهی می سازد. در مقابل این دو رویکرد، رهیافت تیلیش قرار دارد که قرائت عصری مفاهیم و مقوله های اساسی دینی بر اساس درون مایۀ غنی و سرشار کتاب مقدس را سرلوحۀ خود قرار می دهد. بدون شک بازخوانی ضابطه مند مفاهیم دینی از مؤلّفه های مهم اصلاح دینی به شمار می رود. در این جستار به مبانی فلسفی اصلاح دینی از نگاه تیلیش پرداخته می شود.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مبانی فلسفی اصلاح دینی از دیدگاه پل‌تیلیش

پل‌تیلیش بی‌تردید یکی از متکلمان تاثیرگذار قرن بیستم به شمار می‌رود. دغدغۀ اصلی وی آن بود که بین دین و فرهنگ معاصر آشتی برقرار کند. به باور وی دین باید با فرهنگ عصر همبستگی داشته باشد. ‌این همبستگی از طریق پرسش و پاسخ صورت می‌پذیرد. فرهنگ معاصر، سؤال‌های بنیادین عصری را به آستانۀ دین عرضه می‌دارد و دین در قالب نمادهای اصیل خود به سؤالات پاسخ می‌دهد. شرط اصلی پاسخگویی دین آن است که مقوله‌های مه...

متن کامل

نمادگرایی دینی از نگاه پل تیلیش با تکیه بر نظام الهیاتی ـ فلسفی وی

در بحث زبان دین، معناداری گزاره­های دینی یکی از چالش­های پیش رویِ فلاسفة دین است. در میانِ نظریه‌ها و پاسخ­های داده شده، نظریة نمادگرایی دینی پل تیلیش اهمیت ویژه­ای دارد. براساس این نظریه، تمامی گزاره­های دینی به غیر از گزارة «خدا وجود دارد» نماد­ هستند. وی با تمایز قائل شدن بین نماد و نشانه، و غیرلفظی و نمادین خواندن گزاره­های دینی، سخن‌گفتن از خداوند را بی­معنا نمی‌داند و بدین‌ترتیب به چالش اصل...

متن کامل

زبان نمادین از دیدگاه پل تیلیش

پل ت یلیش ( 1965-1886 ) متکلم م سیحی آلمان ی- آمر یکایی است که زباندین را نماد ین می داند. به ا ین معنا که حوزة د ین سرشار از نمادها ی د ین یاست. این نمادها دارا ی ویژگی هایی هستند که آنها را برا ی بی ان آموزه ها ومقاصد د ینی توانمند می سازد. از جمله ویژگی های نمادها بازنما یی است کههمچون نشانه ها به امر ی ورا ی خود اشاره می نمایند. اما نمادها (بر خلافنشانه ها که امور ی قرارداد ی و اخت ی اری هس...

متن کامل

کندوکاوی پیرامون فرجام‌شناسی از دیدگاه پل تیلیش

مرگ‌اندیشی، از دل‌مشغولی‌های دیرپای آدمی و همچنین اندیشمندان معاصر ازجمله پل تیلیش به‌شمار می‌آید. که البته آرای او به جهت غلبة دیدگاه اگزیستانسیالیستی وی در این مسئله، رنگ و بوی نسبتاً متفاوتی می‌یابد. به طور کلی مسئلة آخرت برای وی معنایی متعالی‌تر از معنای مصطلح حادثه واپسین دارد که آن عبارت است از استعلای آفرینش در پرتو حیات ابدی. ابدیت در اندیشة وی، امری نیست که در آینده به آن دست یابیم بلکه...

متن کامل

زبان نمادین از دیدگاه پل تیلیش

پل ت یلیش ( 1965-1886 ) متکلم م سیحی آلمان ی- آمر یکایی است که زباندین را نماد ین می داند. به ا ین معنا که حوزة د ین سرشار از نمادها ی د ین یاست. این نمادها دارا ی ویژگی هایی هستند که آنها را برا ی بی ان آموزه ها ومقاصد د ینی توانمند می سازد. از جمله ویژگی های نمادها بازنما یی است کههمچون نشانه ها به امر ی ورا ی خود اشاره می نمایند. اما نمادها (بر خلافنشانه ها که امور ی قرارداد ی و اخت ی اری هس...

متن کامل

کندوکاوی پیرامون فرجام شناسی از دیدگاه پل تیلیش

مرگ اندیشی، از دل مشغولی های دیرپای آدمی و همچنین اندیشمندان معاصر ازجمله پل تیلیش به شمار می آید. که البته آرای او به جهت غلبة دیدگاه اگزیستانسیالیستی وی در این مسئله، رنگ و بوی نسبتاً متفاوتی می یابد. به طور کلی مسئلة آخرت برای وی معنایی متعالی تر از معنای مصطلح حادثه واپسین دارد که آن عبارت است از استعلای آفرینش در پرتو حیات ابدی. ابدیت در اندیشة وی، امری نیست که در آینده به آن دست یابیم بلکه...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز

ناشر: دانشگاه تبریز

ISSN 2251-7960

دوره 4

شماره 219 2010

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023